Na początku każdej przygody przedszkolnej dzieci wraz z rodzicami stają przed wyzwaniem, jakim jest adaptacja. Kojarzy się ona zazwyczaj z długim, skomplikowanym i mozolnym procesem przystosowania się do nowej sytuacji.

  • Czy tak musi być rzeczywiście?
  • Czym jest adaptacja w wychowaniu przedszkolnym?
  • Od czego zależy jej efektywność i czy tylko dzieci przez nią przechodzą?

Na powyższe pytania poznacie odpowiedzi właśnie w tym artykule.

Proces Adaptacji

Wielu z nas w swoim życiu z pewnością przechodziło jakiś proces adaptacji. Nowa szkoła, zmiana pracy, nowe środowisko, w którym rozpoczynamy kolejne etapy swojego życia. Wszystkie te sytuacje wymagają od nas elastyczności, dostosowania się do nich. Mówiąc o adaptacji w ujęciu społecznym, mamy na myśli przystosowanie się jednostki do nowej sytuacji, środowiska czy też grupy społecznej, w której się znajduje. Wynika z tego, że adaptacja w przedszkolu jest procesem odnalezienia się dziecka w nowej grupie przedszkolnej, wśród nowych nauczycieli i rówieśników, w nowym miejscu, wśród nowych zasad itd.

Charakteryzuje się ona tym, że jest kierowana – to znaczy, że grono wykwalifikowanych specjalistów czuwa nad tym, aby dziecko przeszło przez ten proces w jak najkrótszym czasie i jak najsprawniej.

W Akademii Małych Einsteinów kładziemy ogromny nacisk na to, aby proces adaptacji był efektywny i przynosił jak najwięcej korzyści. Nasi specjaliści przez pierwsze tygodnie i miesiące szczególną uwagę poświęcają wszystkim nowym twarzom Akademii oraz tym dzieciom, które podczas całego wspomnianego procesu potrzebują większej uwagi, ciepła, opieki i prowadzenia, aby jak najszybciej wejść w nowe środowisko. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko jest inne, zatem różny też będzie okres całego procesu adaptacji.

Oprócz dziecka przekraczającego próg Akademii, także rodzic zaczyna znajdować się w zupełnie nowej sytuacji. Ten, który do tej pory sprawował sto procent opieki, który najlepiej zna swoje dziecko i przebywa z nim praktycznie całą dobę, zaczyna dzielić się tym czasem z kimś innym. Rozpoczynając edukację przedszkolną swojego dziecka – rodzic musi wdrożyć się w nową sytuację, która na pewno nie jest dla niego łatwa. Podobnie jak dla dzieci, również dla dorosłych, nowe
doświadczenia mogą okazać się wyzwaniem, szczególnie jeśli w grę wchodzi funkcjonowanie i dobro własnego dziecka.

Dlatego też bardzo ważne jest rodzicu, abyś i Ty zwrócił uwagę na swoje emocje podczas tego procesu, ponieważ wszystko, co przeżywasz i odczuwasz, twoje dziecko widzi i przejmuje. Wszystkie Twoje lęki, obawy, strach, ale także te pozytywne odczucia mają na nie ogromny wpływ.

W Akademii Małych Einsteinów stawiamy na efektywny proces adaptacji, czyli taki który ma swój początek i koniec, przebiega w możliwie jak najkrótszym okresie czasu i niesie za sobą pozytywne odczucia i emocje zarówno dla dziecka jak i
rodzica. Bo jak wszyscy dobrze wiemy – szczęśliwe i uśmiechnięte dziecko to szczęśliwy rodzic.

Co zatem zrobić, abyś rodzicu i Ty pozytywnie przeszedł przez proces adaptacji?

Pomocne rady udanej adaptacji rodziców:


1. WYBIERZ MIEJSCE – PRZEDSZKOLE – KTÓRE SPROSTA TWOIM WYMAGANIOM I OCZEKIWANIOM – pierwszym i najważniejszym czynnikiem jest odpowiedni wybór przedszkola. Miejsce, w którym Twoje dziecko będzie spędzało połowę swojego życia musi odpowiadać zarówno jemu jak i Tobie. Śledź interesujące Cię przedszkola na stronach internetowych czy social mediach. Zrób rozpoznanie wśród swoich znajomych, jakie miejsca polecają. Zapoznaj się z wartościami, misją i wizją przedszkola oraz działaniami i aktywnościami, które proponują dzieciom.

2. POZYTYWNIE NASTRAJAJ SIEBIE I DZIECKO NA ROZPOCZĘCIE PRZYGODY Z PRZEDSZKOLEM – niezwykle ważne jest Twoje nastawienie. Dlatego też rozmawiaj z dzieckiem na temat przedszkola i pokazuj mu pozytywy,
które spotkają je po rozpoczęciu nowej przygody. Opowiadaj o nowej grupie, nowych zabawkach, ciekawych zajęciach, interesujących wycieczkach. Ważne jest, abyś swoich obaw nie pokazywał dziecku, które od razu wyczuje Twoje nastawienie.

3. STOSUJ KRÓTKIE I SPRAWNE POŻEGNANIA – ta zasada jest niezwykle istotna podczas codziennych przyjść do przedszkola. W Akademii zaznaczamy wszystkim rodzicom, że dla dziecka ważna jest granica i moment przejścia spod
opieki rodzica czyli DOMU, pod opiekę przedszkola czyli WYCHOWAWCY. Dlatego też rodzicu nie przedłużaj pożegnań ze swoim dzieckiem. Pożegnaj się z nim raz i daj mu klarowny komunikat, kiedy wrócisz (po obiedzie, po odpoczynku, po podwieczorku). Najlepiej jeśli ustalisz z nim wcześniej w domu jakieś pożegnanie (piątka, przytulas, całus) i będziesz się tego trzymać, ponieważ to będzie dla niego jasny sygnał, że wychodzisz z przedszkola, a ono rozpoczyna swój dzień z kolegami.

4. NASTAW SIĘ NA TRUDNIEJSZE PORANKI – zdarzą się z pewnością i takie dni, w których dziecko nie będzie chciało wejść do sali. Dlatego tak ważne jest trzymanie się poprzedniej rady, czyli jednego konkretnego i sprawnego pożegnania. Nie martw się rodzicu, dziecko nie zostanie samo z negatywnymi emocjami. Nawet jeśli pojawią się płacz i łzy, nasza wykwalifikowana załoga szybko zajmie się ich otarciem, a na buzi Twojego dziecka pojawi się uśmiech.

5. ZASTANÓW SIĘ KTÓRY Z WAS – RODZICÓW – POWINIEN PRZYPROWADZAĆ DZIECKO DO PRZEDSZKOLA W PIERWSZYCH DNIACH – pierwsze dni w nowym miejscu są wymagające emocjonalnie dla obu stron – zarówno rodzica jak i dziecka. Dlatego też zastanów się, czy nie lepiej aby do przedszkola, przynajmniej na początku, dziecko przychodziło z tym z rodziców, z którym łatwiej jest mu się rozstać. W Akademii zachęcamy, aby był to ten z rodziców, któremu łatwiej jest sprawnie pożegnać się i wyjść z Akademii. Wiemy, że taka rada może pomóc nie tylko Tobie, drogi rodzicu, ale także Twojemu dziecku. Dlatego warto rozważyć tą propozycję.

6. PO WYJŚCIU Z PRZEDSZKOLA ZAPYTAJ DZIECKO: „JAK MINĄŁ CI DZIEŃ”, „CO ROBIŁ W PRZEDSZKOLU” – wspieraj swoje dziecko, okazując mu zainteresowanie. Zapytaj, jak minął mu dzień, co ciekawego robił, w co i z kim się bawił, jakie budowle udało mu się skonstruować. Dzięki takim rozmowom będziesz spokojny, że dziecko chętnie bierze udział w proponowanych aktywnościach i swoją uwagę i zainteresowaniem pokażesz mu, że pobyt w tym miejscu może być ciekawy i pełen frajdy.

W Akademii Małych Einsteinów myślimy nieszablonowo. Zależy nam na tym, aby nie tylko dzieci, ale także rodzice, mogli poczuć się dobrze i bezpiecznie. Mamy wiadomość, że w procesie efektywnej adaptacji biorą udział zarówno dzieci, jak i rodzice z nauczycielami. Odpowiednie podejście i nastawienie tych trzech stron z pewnością będzie kończyć się sukcesem. Zachęcamy więc do skorzystania z powyższych rad, które mogą pomóc spojrzeć na proces adaptacji nieco inaczej i
skupić się również na sobie podczas wejścia w nową sytuację. Rady te wynikają z naszych wieloletnich obserwacji zarówno dzieci jak i rodziców, do których również chcemy wyjść z pomocną ręką i sprawić, aby i dla nich proces adaptacji był efektywny i przyjemny.

Dyrektor Akademii Małych Einsteinów – Marchołta – P. Anna