Efektywna współpraca z rodzicami w Akademii Małych Einsteinów
Z pewnością większość z rodziców poszukujących odpowiedniego miejsca dla swoich dzieci chciałaby wiedzieć: jak wygląda współpraca z rodzicami w naszej Akademii. Zapraszam do krótkiej lektury!
Jedną z wartości Akademii Małych Einsteinów na której budujemy naszą codzienną pracę jest efektywna współpraca z rodzicami naszych Einsteinów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tylko działanie oparte na obustronnej współpracy obu środowisk – domu i przedszkola – może zakończyć się sukcesem, w związku z tym mocno stawiamy na współpracę Akademii i rodziców.
W jaki sposób działamy, aby nasza współpraca była efektywna?
Przede wszystkim stawiamy na otwartą komunikację i rozmowy – wiemy, że jest to podstawa budowania wszelkich relacji. Pragniemy, aby rodzice naszych Małych Einsteinów wiedzieli, że z każdym pytaniem, wątpliwością lub prośbą mogą się do
nas zwrócić, a my wspomożemy ich radą, rozwianiem wątpliwości lub odpowiedzią na nurtujące ich pytania.
Kolejnym z aspektów efektywnej współpracy rodziców i Akademii są pozytywne i ciepłe relacje – działamy w taki sposób, aby nie tylko nasi Einsteini czuli się w Akademii jak w domu. Każdego z rodziców traktujemy z szacunkiem i dokładamy wszelkich starań, aby nasze działania niosły za sobą obustronne zaufanie.
Naszą misją jest stworzenie miejsca pełnego ciepła, wszechstronnego rozwoju i nieograniczonych możliwości poznawania świata dla dzieci. Nie mniej ważny we współpracy z rodzicami jest dla nas dialog – wierzymy w to, że rodzice są ekspertami swoich dzieci, dlatego też rozmowy w Akademii nie przypominają jednostronnego monologu. Stawiamy na dialog, w którym każda ze stron może przedstawić swój punkt widzenia.
Szanujemy argumenty, odczucia, spostrzeżenia i emocje naszych rozmówców. Wierzymy, że tylko w ten sposób
możemy wspólnie osiągnąć sukces.
W jaki sposób pomagamy rodzicom?
W Akademii stawiamy na bezpośrednią i pośrednią pomoc w tworzeniu pozytywnych
relacji i efektywnej współpracy z rodzicami. Do bezpośrednich form zaliczyć możemy przede wszystkim:
- krótkie rozmowy “w drzwiach” podczas przyprowadzania i odbierania dzieci, które niezmiernie sobie cenimy. Jest to moment, w którym pytamy jak mają się nasi Mali Einsteini oraz ich rodzice, jak minął im poranek czy dzień, co robili podczas weekendu, itd. Takie rozmowy wprowadzają prawdziwą “rodzinną atmosferę” w relacji rodzic-nauczyciel, a co za tym idzie pozwalają budować atmosferę zaufania;
- indywidualne spotkania z wychowawcą grupy, który jest dostępny dla każdego rodzica po wcześniejszym wspólnym ustaleniu terminu i godziny rozmowy. Spotkania takie są organizowane zarówno na prośbę rodzica jak i nauczyciela. Jest to szansa na spokojną rozmowę i przedstawienie tematu, który rodzic chciałby poruszyć lub przekazanie przez nauczyciela informacji rodzicowi na temat funkcjonowania dziecka w Akademii.
Jako specjaliści służymy naszym rodzicom radą, wsparciem, poszukiwaniem rozwiązań danych wyzwań. Nigdy nie pozostawiamy rodzica samego sobie, bez odpowiedzi na nurtujące go pytania. Cenimy sobie szczerość i otwartą komunikację.
- dyżur dyrektora Akademii – wprowadzony od tego roku. Jest to godzina tygodniowo, w której rodzice mogą zwrócić się do osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie poszczególnych Akademii z kwestiami ich interesującymi;
- spotkania z psychologiem – w Akademii nie brakuje specjalistów i ekspertów w dziedzinie pedagogiki i wychowania, dlatego też nasze szeregi zasila profesjonalna pomoc psychologiczna. Pani psycholog wspiera nie tylko dzieci i nauczycieli podczas ich codziennej pracy, ale służy również swoją radą rodzicom, którzy mogą poprzez wychowawcę umówić się na takie spotkanie i zaczerpnąć porady od profesjonalisty z wieloletnim doświadczeniem, znającego się na swojej pracy, który już na pierwszym spotkaniu zaproponuje możliwe rozwiązania;
- spotkania zapoznawcze przed podpisaniem umowy – jest to czas, w którym rodzic spotyka się z osobami odpowiedzialnymi za organizację pracy w Akademii. Podczas takiego spotkania opowiadamy rodzicowi o tym jak funkcjonuje Akademia, jaka jest nasza wizja i wartości, którymi kierujemy się na co dzień, odpowiadamy na pytania
rodziców oraz pokazujemy im przedszkole. Ogromnym atutem jest to, że na takim spotkaniu mogą pojawić się również dzieci, które, jeśli rodzice zdecydują się na współpracę z Akademią, mają szansę poznać swoje przyszłe miejsce zabawy i nauki. W związku z tym podczas pierwszych dni adaptacji będzie im łatwiej przekroczyć próg Akademii, ponieważ były w tym miejscu i już je kojarzą, nie będzie ono dla nich zupełnie obce.
Przejdźmy teraz do pośrednich form pomocy rodzicom we współpracy z Akademią:
- cotygodniowe maile wraz z newsletterem – w każdy piątek do wszystkich rodziców przesyłana jest wiadomość mailowa z najważniejszymi sprawami bieżącymi i planami na przyszły tydzień. Jest on wzbogacany o gazetkę tygodniową czyli nasz “newsletter”, w którym skrótowo przedstawiamy działania z bieżącego tygodnia oraz najważniejsze plany i aktywności na kolejny tydzień. Rodzice mogą w nim znaleźć również informację o tym co działo się na zajęciach języka angielskiego z naszym native speaker’em, przeczytać żarty w wykonaniu naszych Małych Einsteinów czy chociażby przeczytać ciekawe artykuły z bloga Akademii lub literaturę polecaną przez naszą kadrę;
- kartki z kalendarza, które zaczęliśmy praktykować w niektórych Akademiach w poprzednim roku i które są pomocne w przedstawieniu rodzicom w sposób skrótowy naszych działań na każdy miesiąc;
- informator, w którym rodzice znaleźć mogą wszelkie informacje dotyczące funkcjonowania Akademii, jej misję, wartości którymi się kieruje, kwestie finansowe, organizacyjne, kadrowe, kwestie zajęć programowych, zajęć dodatkowych i to wszystko co potrzebne rodzicowi, który rozpoczyna swoją przygodę z edukacją przedszkolną. Informator to takie nasze kompendium wiedzy o Akademii;
- wiadomości WhatsApp – gdzie poprzez komunikator WhatsApp przesyłamy najważniejsze informacje bieżące do naszych rodziców, nasze “przypominajki”, akcje lub działania spontaniczne;
- zdjęcia i filmy z uroczystości oraz innych aktywności spontanicznych – na stronie Facebook Akademii zamieszczamy zdjęcia lub krótkie filmiki z udziałem dzieci z ciekawych aktywności prowadzonych i organizowanych przez nauczycieli. Jest to okazja dla rodziców na zobaczenie swoich dzieci w akcji. Również krótkie filmy z uroczystości lub przedstawień, na których publiczność nie może się pojawić, są przesyłane rodzicom przy wybranych okazjach;
- blog Akademii Małych Einsteinów – gdzie zamieszczamy wartościowe artykuły napisane przez grono naszych ekspertów.
Naszych rodziców angażujemy w życie Akademii również poprzez zebrania organizacyjne, wszelkiego rodzaju konkursy, warsztaty wspólne dla dzieci i rodziców (np. plastyczne), planowane akcje w Akademii i dni specjalne wymagające wsparcia
rodziców (np. poprzez odpowiedni ubiór przygotowany dla dziecka na dany dzień, czy przyniesienie ciekawych książek z domowej biblioteczki).
Wszystkie te działania mają na celu budowanie pozytywnych relacji oraz tworzenie takiej współpracy między rodzicami i Akademią, aby przynosiła ona owoce, niosła za sobą możliwość wszechstronnego rozwoju dla dzieci, budziła zaufanie i szczerość. Tak właśnie wygląda efektywna współpraca z rodzicami w Akademii Małych Einsteinów.
Dyrektor Akademii Małych Einsteinów – Marchołta