W poprzednich artykułach pisałam jak ważne w procesie wychowania jest kształtowanie: samodzielności, odpowiedzialności i decyzyjności (SOD). Nauki o kształtowaniu dzieci stale się rozwijają.
Powstają nowe teorie, nurty i metody, coraz częściej opierające się na formowaniu kompetencji miękkich. Zespół Akademii Małych Einsteinów każdego roku wdraża do programu dydaktyczno-wychowawczego konkretne działania mające na celu wspieranie dzieci nowatorskimi metodami tak, aby po ukończeniu przedszkola osiągnęły sukces w
szkole i w życiu osobistym.
W tym roku został przygotowany przez nasz zespół Akademii autorski program budowania kompetencji przyszłości. Nasze działania będą skupione na kształtowaniu inteligencji finansowej, emocjonalnej, współpracy w grupie i efektywnemu rozwiązywaniu konfliktów.
W jaki sposób?
Cały rok został podzielony na 10 bloków tematycznych, każdy z nich odpowiada za osiągnięcie przez dzieci konkretnych umiejętności. W Akademii Małych Einsteinów zwracamy szczególną uwagę na edukację językową. Codziennie w każdej Akademii native speaker prowadzi zajęcia w języku angielskim. W tym roku, oferta jego zajęć będzie poszerzona, bowiem ponad tym co znajduje się w PP (podstawa programowa- umiejętności jakie dzieci muszą przyswoić ustalone przez
Kuratorium Oświaty) native speaker współpracuje z nauczycielami, pogłębiając nasz indywidualny program wychowawczy na swoich zajęciach. Oznacza to, że cały nasz zespół podąża tymi samymi wartościami, tak aby przekaz jaki kierujemy do dzieci był spójny zarówno u nauczyciela, który prowadzi zajęcia w języku polskim tak i angielskim.
Rok w Akademii został podzielony przez dyrektorów oraz nauczycieli na 10 bloków tematycznych.
Budując wymienione wyżej kompetencje emocjonalne, społeczne i finansowe program uzupełniamy przez następujące działania, które również są nowością tego roku.
Daltoński plan, jak dotąd realizowany przez nas intuicyjnie, w tym roku będzie jedną z dominujących metod w Akademii. Tak ważna w Akademii samodzielność – to w planie Daltońskim: wolność działań, podejmowania decyzji i niezależność w szukaniu
rozwiązań. Ważna jest tutaj wspólnota i wzajemna odpowiedzialność, dlatego ta metoda doskonale wpasowuje się w wartości Akademii dotyczące współpracy.
Jedną z popularnych w Akademii metod stymulacji rozwoju dziecka jest Sensoplastyka, bowiem przy jej użyciu wspieramy m.in. samodzielność, kreatywność i współpracę. Dzieci dostają różne faktury i materiały do dyspozycji to dzieci decydują, co z tego zrobią. W tym roku porzucamy wygodę, dlatego niekoniecznie będziemy pracować przy stołach. Wprowadzamy zupełnie inny wymiar prowadzenia zajęć sensoplastycznych. Polecenia na rzecz zadawania pytań, odnajdowania źródeł potrzeb, kreowania pomysłów i sposób ich realizacji przez dzieci, a nie nauczycieli.
Zajęcia tropiące i zespołowe gry sportowe – to zajęcia mające na celu zintegrować grupę (team building), rozwijać umiejętności motoryczne, pogłębić kontakt z naturą. Ponieważ kiedy tylko będzie możliwość będą prowadzone zajęcia w pobliskich parkach. Tutaj pojawi się pierwszy kontakt dzieci z rywalizacją sportową.
Otaczający nas świat jest wart tego, aby uwrażliwić dzieci na wyzwania jakie stoją przed nami w zakresie dbania o środowisko. Poprzez eksperymenty Einsteina, nauczymy dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągania trafnych wniosków. Rozbudzamy zainteresowania i odkrywamy talenty. Kolejny raz będziemy inicjować samodzielne działania i rozwiązywać wyzwania.
Moja córka, która jest absolwentką Akademii, kilka dni temu przyszła ze szkoły bardzo zdenerwowana. Zapytałam co się stało odpowiedziała : „Poprosiłam Panią w szkole o drobną przysługę, a ona odpowiedziała „nie”, zapytałam ją dlaczego?
Odpowiedziała „bo nie” Powiedz mamo, czy to jest wystarczająca odpowiedź dla dziecka?” Jestem pewna, że chęć uzyskiwania informacji moja córka nabyła w przedszkolu, a także pewność siebie przejawiającą się w zadawaniu pytań, zgłębianiu odpowiedzi.
Lider Akademii Małych Einsteinów – Sabina Madej