Absolutnie nie, ta cecha dotyczy wszystkich ludzi, co ważne można ją rozwijać. Kreatywność to nie tylko zdolność do generowania nowych i oryginalnych pomysłów, twórczego myślenia, a także znajdowania nietypowych rozwiązań problemów, ale przede wszystkim praca nad wdrożeniem wymyślonego pomysłu.
Osoba kreatywna ma umiejętność łączenia różnych idei i podejść w celu wypracowania nowych rozwiązań lub stworzenia czegoś zupełnie nowego. Kreatywność wymaga otwartego umysłu, elastyczności myślenia i gotowości do eksperymentowania. Osoby kreatywne cechuje umiejętność wyjścia poza utarte schematy i myślenia poza ramami.
Dlatego warto rozwijać i wspierać kreatywność u naszych dzieci, ponieważ to one w szczególności mają nieograniczony potencjał do twórczego myślenia i eksplorowania świata. Przyszłość naszych dzieci zależy od ich kreatywności. Kreatywność zdecyduje o umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami, jakie każdego dnia stawia przed nami świat.
Kultura błędu to podejście, które zachęca do popełniania błędów jako naturalnego elementu procesu uczenia się. Chodzi o to, aby nie bać się, popełniać błędów i nie traktować ich za porażkę, ale jako szansę na rozwój i uczenie się poprzez własne doświadczenia. Kultura błędu jest szczególnie ważna w procesie kreatywności, ponieważ pozwala na eksperymentowanie i próbowanie różnych pomysłów, nawet jeśli nie zawsze one kończą się sukcesem.
W kulturze błędu ważne jest, aby nie tylko akceptować swoje błędy, ale również dzielić się nimi z innymi i uczyć się na nich. To pozwala na rozwijanie kreatywności i innowacyjnych rozwiązań, ponieważ pozwala na podejmowanie ryzyka i eksperymentowanie z różnymi pomysłami. Kultura błędu pozwala również znieść presję perfekcjonizmu i pozwala na swobodne podejmowanie działań, nawet jeśli nie mamy pewności czy będą one udane. Kultura błędu charakteryzuje się niekarnym podejściem, gdzie popełnianie błędów jest postrzegane jako szansa na rozwój, innowacje i naukę.
W Akademii Małych Einsteinów wiemy, jak budować pozytywny obraz siebie. Tworzymy bezpieczne i wspierające środowisko, w których dzieci czują się komfortowo, podejmując ryzyko, popełniając błędy i ucząc się na nich.
Jakich sposobów używamy w Akademii Małych Einsteinów, aby wprowadzić kulturę popełniania błędów?
Każde dziecko kończąc edukację w przedszkolu nie może być przerażone możliwością popełniania błędu w szkole. Podkreślamy, że nie warto robić wszystkiego samemu jeżeli rezultat można osiągnąć szybciej działając w grupie. Stale podkreślamy dzieciom, że nie istnieje tylko jedna właściwa odpowiedź.
Sabina Madej – Lider Akademii Małych Einsteinów
Dodaj komentarz