Każdy rodzic rozpoczynając przygodę z przedszkolem zastanawia się nad wieloma pytaniami. Postanowiliśmy zatem sporządzić listę najczęściej zadawanych pytań przez rodziców naszych małych Einsteinów. Być może twoje pytanie również znajduje się na tej poniżej umieszczonej liście i w szybki sposób uzyskasz odpowiedź 😊

Mamy nadzieję drogi rodzicu, że będzie to dla ciebie wartościowe.

1. Jak długo trwa okres adaptacji?

Jest to bardzo indywidualna kwestia. Każde dziecko przechodzi adaptację inaczej, bo każde jest inne. Dlatego też czas adaptacji może być u jednych dzieci krótszy, u innych dłuższy. Są dzieci, które od pierwszych dni czują się dobrze w przedszkolu i podążają za aktywnościami proponowanymi przez nauczycieli z uśmiechem, zapominając o tym, że nie ma w ich pobliżu rodziców. Są też takie, które tego czasu potrzebują zdecydowanie więcej. Zarówno jedne, jak i drugie dostają od naszych nauczycieli ogromne wsparcie w pierwszych tygodniach swojego pobytu w Akademii.

2. Od kiedy dziecko może zostawać dłużej w przedszkolu?

To pytanie również jest kwestią bardzo indywidualną i zależy co rodzice mają na myśli pytając o „długi pobyt” dziecka w przedszkolu. W Akademii Małych Einsteinów plan efektywnej adaptacji w pierwszym tygodniu pobytu dziecka zakłada maksymalnie 2 godziny dziennie. Jest to spowodowane troską o naszych podopiecznych, którym nie chcemy w pierwszych dniach pobytu, które są najważniejsze, serwować zbyt dużo bodźców. Chcemy, aby czas przeżyty na początku przedszkolnej przygody przywodził na myśl pozytywne wspomnienia, a nie tęsknotę, lęk i strach o to „kiedy mama lub tata przyjdą po mnie”. Dlatego też, wydłużanie pobytu dziecka powinno odbywać się stopniowo. Opierać się na obserwacji dziecka i jego zachowań zarówno przez nauczycieli, ale także rodziców, którzy mogą dostrzec, jak dziecko odreagowuje przedszkolne przeżycia w domu. Nauczyciel i rodzice powinni przekazywać sobie nawzajem spostrzeżenia i wspólnie, na bieżąco decydować o czasie jaki dziecko może spędzać w Akademii.

3. Czy dziecko musi być w przedszkolu odpieluchowane?

Tak, jest to jeden z dwóch kryteriów dołączenia dzieci do Akademii. Oczywiście odpieluchowanie nie oznacza, że nasi najmłodsi podopieczni muszą potrafić w pełni samodzielnie korzystać z toalety i wykonywać wszystkie czynności samoobsługowe, ponieważ w tej kwestii również otrzymują pełne wsparcie i pomoc ze strony naszej kadry. Są to umiejętności, które najmłodsi Einsteini trenują w Akademii codziennie, jednak bardzo ważne jest to, aby w domu również mieli szansę na ich doskonalenie.

4. Czy pomagacie dziecku w jedzeniu?

Z reguły dzieci około 3 roku życia potrafią samodzielnie jeść lub przynajmniej podejmować takie próby. Nie mówimy tutaj oczywiście o tym, że dzieci w wieku 2,5/3 lat powinny jeść schludnie, z użyciem sztućców, bez pobrudzenia siebie. Oczywiście, jeśli dzieci rozpoczynające przygodę w Akademii będą potrzebowały wsparcia, my takim wsparciem służymy. Jednak tak jak w przypadku ubierania się, tutaj również nie wyręczamy dzieci, a angażujemy je i pomagamy. Poprzez codzienne ćwiczenie wyposażamy je w takie umiejętności, aby w jak najszybszym czasie samodzielnie opanowały spożywanie posiłków. Dlatego też, zwracamy uwagę rodziców na tą kwestię i prosimy ich o pomoc. Bardzo ważne jest to, aby w domu wspólnie ćwiczyli z dziećmi samodzielne spożywanie posiłków, ponieważ im szybciej wyposażymy dzieci w taką umiejętność tym wcześniej będą one samodzielne pod tym względem. Czasami zdarzają się też pytania o brudne ubrania, dlatego oswajamy rodziców z sytuacjami, w których dzieci mogą je pobrudzić, a nawet powinny, podczas nauki jedzenia i że tak się może czasem zdarzyć również w przedszkolu. Jest to zupełnie normalne. Tylko poprzez samodzielne próby można osiągnąć sukces.

5. Czy pomagacie dziecku ubrać się?

Jest to oczywiście bardzo pomocne, jeśli dziecko rozpoczynające swoją przygodę z Akademią czy też innym przedszkolem potrafi samodzielnie wykonywać najbardziej podstawowe czynności samoobsługowe, jak np. rozbieranie i ubieranie się. Jednak kiedy widzimy, że dziecko potrzebuje jeszcze wsparcia, pomagamy. Staramy się nie wyręczać w tych czynnościach, a pokazywać sposób ich wykonania i zachęcać do samodzielności. Przyjmujemy raczej rolę „cienia”, który dopinguje i wkracza, wtedy kiedy jest to konieczne. Kiedy widzimy sytuację w której należy pomóc jesteśmy obok, jednak nie wykonujemy tych czynności za dziecko, ponieważ wierzymy w potencjał naszych podopiecznych.

6. Co robicie gdy dziecko płacze?

Przede wszystkim dużo się przytulamy. 🙂 Szczególnie wśród młodszych grup, które bliskości potrzebują jak tlenu. Jesteśmy obok, aby dziecko czuło się bezpiecznie i nie odczuwało samotności w danym momencie, który jest dla niego emocjonalnym wyzwaniem. Wspólnie staramy się rozwiązać problem, który się pojawił, nakierować na rozwiązanie, lub przegnać złe emocje poprzez przekierowanie uwagi dziecka na coś pozytywnego czy też wspólną zabawę.

7. W jaki sposób radzicie sobie ze smutkiem dziecka?

Organizujemy ciekawe aktywności i zajęcia, które nawet u największych smutasów wywołują uśmiech na twarzy i sprawiają, że dzieci same chętnie dołączają do zabawy. A nawet jeśli to nie pomoże, wspieramy dzieci swoją obecnością, rozmową, wspólnymi próbami przegonienia smutku, dobieramy literaturę odpowiednią do sytuacji, w tym przypadku o smutku i kształtujemy w dzieciach poczucie, że wszystkie emocje jakie przeżywamy są ważne, jednak niektóre z nich możemy starać się przezwyciężać, aby nie psuły nam dobrego nastroju i super zabawy, która codziennie czeka nas w Akademii.

8. Czy jeżeli dziecko bardzo za mną tęskni powinnam je wcześniej odebrać?

Zależy jakiego rodzaju jest to smutek, skąd się bierze i czy pojawia się sporadycznie czy codziennie. Naturalną rzeczą jest to, że dzieci wolałyby przebywać w domu z rodzicami, zamiast spędzać ten czas w przedszkolu. Niektóre relacje rodzic-dziecko są tak silne, że rozstanie, nawet w wieku 6 lat czy więcej, jest dla dzieci ogromnym wyzwaniem. Jednak poprzez codzienne przebywanie w przedszkolu przygotowują się do późniejszego etapu edukacji oraz zaczynają rozumieć, że mama i tata codziennie muszą chodzić do pracy, a one ten czas spędzają w przedszkolu ze swoimi kolegami i koleżankami. Oczywiście jeśli zdarzy się taki dzień, w którym dziecko już od rana nie czuje się dobrze z tym rozstaniem, a rodzice mają taką przestrzeń i możliwość do wcześniejszego odbioru, jak najbardziej można je odebrać. Ważne jest jednak to, aby nie stało się to rutyną oraz aby wystrzegać się codziennych wcześniejszych wyjść u dzieci, które przez jakiś dłuższy okres czasu mają trudność z rozstawaniem się z rodzicami. Szczególnie mowa tutaj o dzieciach adaptacyjnych. W Akademii zachęcamy rodziców, aby codziennie umawiali się z dziećmi na konkretną porę przyjścia. Wówczas dziecko będzie miało świadomość, że rodzic na pewno przyjdzie oraz orientacyjnie będzie wiedziało w której porze dnia (po obiedzie/przed obiadem/po podwieczorku). Te działania z pewnością pomogą przegonić smutne myśli oraz będą pomocne dla nauczycieli, którzy w chwilach tęsknoty będą mogli przypomnieć dzieciom kiedy ich mama lub tato wrócą.

9. Czy świętujecie urodziny dziecka w przedszkolu? Jak to wygląda?

W Akademii każdy z małych Einsteinów ma swój wyjątkowy dzień – dzień urodzin. Po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielami daty, rodzice rano lub na umówioną z kadrą godzinę przynoszą do Akademii tort, a według uznania dodatkowe przekąski – ważne by były to w miarę zdrowe rzeczy, którymi będą mogły się poczęstować wszystkie dzieci. Rodzice według uznania i chęci mogą przynieść serwetki z ulubionym bohaterem dziecka czy jednorazowe talerzyki i sztućce, jednak nie jest to konieczne. Świętowanie urodzin rozpoczynamy od uroczystego odśpiewania „Sto lat” solenizantowi przez wszystkie dzieci oraz złożenie mu życzeń. Następnie wspólnie częstujemy się tortem i rozpoczynamy urodzinowe zabawy. W każdej Akademii wygląda to nieco odmiennie i zależy od organizacji wychowawcy oraz reszty kadry. Z reguły są wspólne tańce, zabawy ruchowe i muzyczno ruchowe, które mali Einsteini uwielbiają. Każde dziecko dostaje od kolegów i koleżanek na pamiątkę spersonalizowaną kartkę urodzinową, na której są wspólne życzenia lub książeczkę urodzinową z narysowanymi przez dzieci obrazkami urodzinowymi czy życzeniami.

10. Czy podajecie dzieciom stałe lekarstwa w przedszkolu?

W Akademii nie podajemy lekarstw. Nie jesteśmy osobami do tego upoważnionymi, nie mamy kursów medycznych i innych niezbędnych kwalifikacji, w związku z tym nie możemy wziąć odpowiedzialności za podawanie dzieciom jakichkolwiek lekarstw czy środków medycznych. Tę kwestię pozostawiamy całkowicie w rękach rodziców.

11. Jak długo spędzacie czas na świeżym powietrzu?

Najdłużej jak to tylko możliwe. Wiemy jak ważna jest aktywność na świeżym powietrzu, dlatego gdy tylko pogoda na to pozwala wychodzimy na zewnątrz. Nie boimy się również deszczu, dlatego codzienne spacery są już dla nas tradycją. Jeśli tylko nie ma strasznej ulewy, zakładamy kalosze i kurtki przeciwdeszczowe i spacerujemy po okolicy. Często korzystamy z pobliskich placów zabaw, na których dzieci mogą ćwiczyć sprawność całego ciała i miło spędzić czas, odrywając się od przedszkolnych obowiązków i pracy.

P. Anna – Dyrektor Akademii Małych Einsteinów – Marchołta